🪜 *איגרת לקהילה 1 לספטמבר 2023*
חברים יקרים, בחודשים האחרונים שותפו כאן תכנים רבים העוסקים במיזם כנען ובסוג השינוי שתנועת כנען מציעה לעתידה של ישראל – שינוי בשיטת המשטר והבשלת התהליכים המובילים אותנו לקראת פדרציה מגזרית.
התהליך שעברנו ועוד נעבור רחוק מלהסתכם לכלל חלופת רעיונות לגבי העתיד. בבסיסו של התהליך מונחת הנחה היסוד שמתוך קהילת הווצאפ יצמח גרעין אנושי שיוביל את השינוי שמציעה תנועת כנען ויוציא רעיונות מהכוח אל הפועל.
כעת אנו ניצבים בפתחו של השלב הבא וכדי ליישם את הרעיונות השונים שעל חלקם אנו כבר עובדים מספר חודשים, כמו למשל כינון מערכת חינוך עצמאית, עלינו לעבור תהליך התאגדותי שהוא חלק בלתי נפרד בכל מיזם למן הרגע שנופלת ההחלטה להוציא את הרעיון מהכוח אל הפועל.
הצלחת המיזם של כנען מתבססת על לגיטימציה ציבורית רחבה, וכדי שנוכל לבנות לגיטימציה ציבורית עלינו קודם כל להראות שאנו קבוצה מאורגנת ונחושה. אם ניקח לדוגמה את פרויקט מרכזי ההשכלה, לא ניתן לבוא להורים, להציג מיזם מהפכני שכזה ולהציע להם לשקול לרשום את ילדיהם בשנה הבאה, אם אנחנו עצמנו לא מגובשים עדין כי אף אחד לא יקח אותנו ברצינות אם הרעיון יסתכם בלא יותר מרעיון.
השלב הבא בפעילות שלנו הוא שלב ההתאגדות. ראשית עלינו לבחון האם אנו עצמנו בשלים ללכת בדרך אותה אנו מציעים לציבור הרחב. שנית עלינו להרחיב את האסטרטגיה ליצירת לגיטימציה ציבורית אל מעבר למה שחברות בקבוצת ווצאפ מספקת. עלינו לבחון וליישם דרך של מחויבות. לשם כך נדרשים כמה צעדים.
1. הצטרפות רבתי לקבוצת הסקרים: קהילת הווצאפ מונה כיום כ 87 חברים ואחרים שעוקבים דרך פייסבוק. כדי שנוכל לבדוק היכן אנו עומדים ביחס לדרך אותה אנו מציעים אני מבקש מכולם! להצטרף לקבוצת הסקרים ולהשתתף במענה על הסקרים השונים שאשתף בקבוצה. בלי זה יהיה קשה לבדוק האם אנו בשלים להתקדם הלאה ואיפה צריך לשים את הדגש.
2. מחויבות ולגיטימציה ציבורית: הרעיון לקמפיין _PLAN B_ עלה אצלי בעקבות נאום שכתבתי לכנס שנערך בתחילת אוגוסט ברחבת הבימה. במשך מספר שבועות התלבטתי מה בדיוק צריך הקמפיין להכיל. אתמול בעודי מעיין בקמפיינים לגיוס המונים שבאתר beactive.co.il נפל לי האסימון. קמפיין PLAN B צריך להיות קמפיין גיוס כספים שליבתו גיוס תמיכה ציבורית לפעילות שלנו. היכולת לגייס כסף היא אינדיקציה חשובה מאוד לדיכום מידת הלגיטימציה הציבורית והנכונות לעשות מעשה מצד הציבור הרחב. מאוד יתכן שבהתחלה זה יהיה קשה אבל מוכרחים לקפוץ למים האלו אם רוצים לאפשר לדברים להתפתח. יש הרבה מה לפתח, הן בפרויקטים, הן במערכות הממשל ולא ניתן לבסס זאת רק על התנדבות בזמן הפנוי. ולכן קמפיין PLAN B הוא קמפיין גיוס הכספים שלנו לפעילות השוטפת, ומשם אולי נוכל להמשיך גם לגיוס כספים למרכזי ההשכלה שהוא פרויקט עתיר מימון. עברתי אתמול על פרויקטים חברתיים, הכסף קיים במיליונים ונשפך כמו מים על רעיונות!!! אנו צריכים למצוא את הדרכים לנתב אותו לתהליכי בניית המגזר שאנו מציעים.
3. תקנון לאזרחות באוטונומיה : בקרוב נתחיל לעבוד על התקנון שמהווה חלק מתהליך האזרחות באוטונומיה. התקנון, להבדיל מחוקה צריך להיות מנוסח ממשפטים קצרים שכל אדם יוכל להבין גם בלי להיות עו"ד. חתימה על התקנון, שתתרחש כשלב בתהליך הרישום לאזרחות מבטאת את הנכונות וההתחייבות של אדם לקחת חלק בקהילה במגזר הדמוקרטי-ליברלי.
4. מבנה ארגוני: כל הרעיונות של כנען לא יכולים לצאת לפועל מבלי שהם נתמכים במבנה ארגוני. והיות שהפרויקט הוא מורכב, כך גם המבנה הארגוני שבבסיסו ילך ויהפוך למורכב ככול שתנועת כנען תלך ותתפתח. לכן לא מדובר במלכ"ר בודד אלא במבנה רב תאגידי – תשלובת. התשלובת מאפשרת לפרויקטים שונים להיות מנוהלים כך שלא יושפעו או ישפיעו באופן ישיר על פרויקטים אחרים. אם למשל אנו רוצים להקים רשת של מרכזי השכלה הם צריכים להיות מנוהלים דרך חל"צ (חברה לתועלת הציבור) ואם אנו רוצים להקים רשת של לשכות נישואים הו צריכות להיות נפרדות מהניהול של מרכזי ההשכלה ולכן להיות מנוהלות ע"י חברה אחרת. וכדי ששתי החברות האלו תשתייכנה להנהלה משותפת שיכולה לקבל לגביהן החלטות, הן צריכות להיות חברות בת של תאגיד-אם כלשהו. זוהי רק דוגמה שמסבירה מדוע המיזם של כנען יתורגם ברמה התאגידית לקונצרן (תשלובת) ולא יוכל להסתפק בהקמה של עמותת מלכ"ר. בזמן הקרוב אתחיל לבדוק את הנושא של מול עו"ד.
לסיכום אומר זאת שוב, אם אנו מעוניינים בתמיכה ציבורית רחבה בפרויקטים עליהם אנו עובדים אנו מוכרחים לעבור משלב הווצאפ לשלב היותנו ארגון. ובכדי שנוכל להקים ארגון עלינו קודם כל לבחון איפה אנו עצמנו עומדים ביחס לתהליך ההתאגדות ועקרונות החברות באוטונומיה העתידית. על הדברים האלו נעבוד בחודשים הקרובים ומי יודע, אולי ב 1 לספטמבר בשנה הבאה נוכל לגזור את הסרט של מרכז הלמידה הראשון. שיהיה לנו בהצלחה.