צירוף בין נסיבות ותהליכי עומק בחברה הישראלית הובילו אותה לצומת דרכים בו האזרחים צריכים להחליט, האם פניהם לפתרון או למלחמת אזרחים. אלו התהליכים שהובילו לפירוק השיח הממלכתי והצבת ישראל אל מול משבר משטרי:
- הכשל המובנה במשטר אוניטרי.
- תהליך מגזריות שהולך ומתעצם.
- מלחמת תרבות על הגמוניה.
- המצב הפוסט ציוני.
- שינויים דמוגרפים ותחזית דמוגרפית קודרת.
- פוליטיקה של זהויות שהחליפה פוליטיקה של טובת העניין.
כל אלו חוברים יחדיו לכדי צו-פירוק של מבנה המשטר הקיים. כעת האזרחים צריכים להחליט האם דרכם לניתוץ מוחלט של כל סיכוי לקונצנזוס בין מגזרים או שפניהם למבנה משטרי מבוזר, רב מגזרי, שישמש כמערכת הפעלה חברתית חדשה ויציבה.
אנו בכנען מאמינים שהפתרון הטבעי למצב הפוסט ציוניהוא לאפשר לכל מגזר לממש את מערכת הערכים שלו בדרך של כינון ממשל עצמי תרבותי-כלכלי באמצעות פעולות אזרחיות שלא מתנגשות עם המבנה המשטרי הקיים גם כשמדובר במשטר סמכותני. שילוב בין פעולות אזרחיות למימוש שירותים אזרחיים פנים-מגזריים ומיסוד אותם שירותים תחת מסגרת של ממשל עצמי, ישנה את משוואת הכוחות שמפעיל השלטון המרכזי ויבנה שדה כוחות חדש שיצמח באופן אורגני מלמטה למעלה.
כאשר יבשילו תהליכי המגזור ניתן יהיה להוביל תהליך פורמלי שבו יוחלף השלטון המרכזי בממשל פדרלי משותף המבוסס על קונצנזוס בין מגזרים. חשוב להבין שבכל תרחיש עתידי למעט מלחמת אזרחים אין תחליף למנגנון של קונצנזוס בין מגזרי. שלב אחרון זה יסמן את סופו של המשטר הישן וראשיתו של משטר חדש – פדרציה פונקציונלית למדינה רב מגזרית. אנו מכנים משטר עתידי זה: פדרציה מגזרית.
בפדרציה מגזרית מתקיימות מערכות ממשל אזרחיות מקבילות אשר מתואמות ביניהן דרך ממשל פדרלי מרכזי. אין חלוקה אפריורית של שטחים לפי מפתח מגזרי, אין קווי גבול בין מגזרים, אין תנאי מקדים של הפרדה בין אוכלוסיות ואין כל מניעה מקיום ישובים שמשכפלים את המודל המקבילי במסגרת של רשות מקומית שהיא אגב חלק מהממשל הפדרלי. אם מתרחשת הפרדות בין אוכלוסיות היא תוצר של תהליך אורגני כפי שקיים גם בימינו.
והכי חשוב זה לא יקרה בלעדיכם!